nuffnang adds

Thursday, 21 February 2013

Indahnya Menjadi Seorang HambaNya











Beriman pada qada’ dan qadar adalah salah satu daripada rukun iman dan kita wajib beriman padanya. Bermaksud selepas kita berusaha untuk mendapatkan sesuatu, wajib untuk kita berserah semua urusan pada ALLAH. Kalau ditanya pada kita, siapa sahaja yang nak kan kegagalan. Namun, allah mengetahui yang terbaik untuk kita. Bezanya bila kita berserah pada allah, kita yakin dengan apa yang allah aturkan untuk kita. Gagal ke, Berjaya ke. Itu adalah urusan allah. Tapi hanyalah jika kita setelah berusaha.
jangan cakap takdir mengatakan kita gagal tapi usaha kita, langsung tidak ada.

allah itu maha mengetahui yang terbaik untuk hambaNya. Baik, buruk. Semua sudah di aturkan yang terbaik untuk kita. Yang buruk boleh jadikan pengajaran, yang baik jadikan kenangan. Sememangnya pengalaman itu adalah pengajaran ataupun guru  yang terbaik.






islam sendiri menyebut bahawa BERDOSA jika kita meletakkan sesuatu pengharapan bukan padaNya. Letakkanlah sepenuhnya pengharapan kita padaNya kerana itu lah kemanisan bila kita beriman pada qada’ dan qadar.
cuba audit diri kita.
pernah tak kita bergantung pengharapan pada manusia?





hidup kita memang tidak pernah sunyi daripada masalah. Dan sebenarnya masalah itu sebenarnya mematangkan diri kita. Cuma, kita tak sedar yang allah hantar masalah tu untuk mematangkan diri kita. Dan allah hantar masalah tu sebab nak hambaNYA lebih dekat dengan DIA. Allahuakbar. Baiknya allah dengan kita!
dan kebnyakan dari kita hanya mengatakan pada allah yang kita ada masalah. Cuba kita ubah. Katakan pada masalah, yang kita ada allah. Dengan itu, kita lebih yakin yang allah akan hantar penyelesaian di setiap masalah yang diberi.
berubahlah.



kalau dihutang nikmat allah itu, seluas air di lautan pun tak cukup untuk menghitung berapa banyaknya nikmat allah itu. Cube kita perhatikan. Nikmat kesihatan yang di beri, nikmat masa, nikmat kelapangan. Bangun pagi-pagi kita dah menghirup udara yang nyatanya milik allah. Subhanallah.
berapa lama masa yang kita gunakan dalam sehari untuk ucap syukur pada allah?
allahuakbar. Betapa allah tu maha penyayang.




allah tak pernah jauh daripada kita. Tak pernah tinggalkan kita malah tak pernah leka memerhatikan kita. DIA sentiasa ada. Malah dekat sangat dengan kita.
cuba kita renungkan.
siapa kita dihadapanNYA?
adakah ALLAH menerima ibadah-ibadah kita?
subhanallah. berusahalah agar DIA menerima semua ibadah kita selama ini
kerana tidak ada manusia biasa yang akan terlepas dari ujianNya
positifkanlah diri kita
jika kita tahu hikmah ALLAH ,mmberi ujian itu pada kita,pasti kita menagih ujian-ujian itu semua dari Nya

kASIH SEORANG ABANG








Ok, hari ni tetibe terasa nak ulas filem pulak. Bercakap pasal filem, memang tak dapat dinafikan selera kita semua berbeza-beza. Ada yang suke tengok cerita hantu,cerita lawak dan sebagainya. Tapi kan, aku suka sangat tengok satu cerita ni.
cerita apa? Cerita orang putih.
Charlie St Cloud.


Kenapa aku kata cerita ni best?
sebab cerita ni lain. It’s a different story and movies from others! Cerita ni sebenarnya dah menunjukkan aku pada satu cinta. Cinta seorang abang pada adik die yang tidak berpenghujung. Walaupun die dah tahu adik dia dah mati. Awalnye, agak sukar untuk memahami jalan cerita ini kerana teknik dan garapan yang digunakan sedikit terabur dan samar kerana banyak menggunakan teknik imbasan. Tetapi, sedikit demi sedikit kita dapat memahami cerita ni. 




ni main actor die.
zac efron membawa watak utama sebagai Charlie st. cloud




ok,yang ni adik die,
Charlie tahan sebagai sam st cloud dalam cerita ni

dieorang ni memang rapat sangat hubungan adik beradik dan aku kagum lah. Abang die lebih prefer  main dengan adik die daripada duduk lepak-lepak dengan member die. Abang die masuk pertandingan kapal layar pun dengan adik die. Kagum kan?
cerita ni bermula apabila mereka berdua terlibat dalam kemalangan yang meragut nyawa sam,adik si Charlie. Memang sedih sangat bila die dapat tahu yang adik dia dah meninggal. Dan dalam mase yang sama, die dah berjanji yang dia tidak akan tinggalkan adik dia walau apapun yang berlaku. Sehinggalah adik dia mati, dia dapat melihat adik dia walaupon adik dia dah mati. Semuanya sebab janji tadi. Dan, setiap petang jugak, dia akan bermain baseball dengan adik dia walaupun hujan,ribut walau apa pun yang berlaku. Dia sanggup kerja sebagai pengurus tapak pengebumian dek kerana janji dia pada adik dia. Semua yang dia rasa, dia lalui, dia kongsikan dengan adik dia tanpa rahsia mahupun sangsi. Seolah-olah adik dia hidup. Itu memang cukup mengagumkan. Dan sebagai penonton, aku kagum dengan janji abang dia pada adik dia. Kasih sayang dia tak pernah berkurang walaupun dia dan adik dia di dunia yang berbeza.








ni antara syot menarik yang ada dalam cerita ni.

dan pengakhiran cerita ni bila dia bertemu seorang wanita yang juga terlibat dalam pertandingan kapal layar. Perempuan ini lemas dalam pelayarannya dan menggunakan Charlie untuk menyelamatkan dia kerana Charlie boleh melihat adiknya di alam ghaib. Akhirnya, die melepaskan adik dia ke dunia yang berasingan. dan akhirnya dia jatuh cinta pada perempuan ini dan harus memilih antara cinta hatinya ataupun janji pada adiknya. Memang menyedihkan tetapi die akui dia kena lepaskan sesuatu yang berharga dan dia sayang untuk pergi lebih jauh dalam hidup. Adik die pun paham dan akhirnya,dia bahagia bersama wanita pilihannya.


jika dilihat daripada sudut yang berbeza, memang seronok cerita ini sebab abang dan adik tu. Hubungan mereka sangat akrab. Sangat rapat. Macam kawan-kawan. Walaupun jarak usia yang jauh, tapi abang die ni sangat sayang kat adik dia.
hakikatnya, lain orang, lain cara mereka tunjukkan rasa sayangnya. Jangan cepat menilai kasih sayang orang tu. Well, klau memang kita rasa seronok disayangi, kita juga akan rasa seronok menyayangi orang.
hiduplah dengan cinta.
PEACE.

Khasiat Surah Al-Mulk


Hari ini saya menceritakan kelebihan membaca surah al-mulk serta diamalkan setiap malam. Memang besar fadhilatnya. Tapi yang penting, bacalah kerana mengharapkan redha Allah. Ingat, manusia dimasukkan ke syurga kerana rahmat Allah.
Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia menyelamatkan pembaca-pembacanya dari siksa kubur. Sejarah telah membuktikan seperti yang berlaku di zaman Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Ibnu Abbas menceritakan:
“Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam lalu baginda bersabda yang bermaksud: “Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka.”
Meskipun begitu, Surah Al Mulk juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang lain. Di sini penulis bentangkan sebahagian daripadanya sahaja. Diantaranya:
1. Abu Hurairah meriwayatkan hadis, katanya yang bermaksud: “Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun unutuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk.”
2. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur.”
3. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya.”
4. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur.”
5. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.
6. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga.”
7. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Sebahagian surah-surah yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surah yang mengandungi 30 ayat. Surah itu surah Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga.”
8. Ulama berkata: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk.”
9. Ulama berkata: “Sesungguhnya surah Al Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari kena azab. Ia akan bersoal jawab pada hari kiamat di hadapan tuhan kerana menuntut kelepasan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka.”
10. Saiyidina ‘Ali berkata: “Barangsiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf.”
11. Ulama berkata: “Sesungguhnya surah Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya beberapa rahsia dan kelebihan. Barangsiapa mengamalkannya nescaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk.”
12. Saiyidina ‘Abdullah bin Abbas berkata: “Barangsiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke pihak kepala, terdengar satu seruan: “Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk.”
Begitulah keadaanya bila azab itu pergi ke pihak kaki dan perutnya. Kerana semuanya mengandungi surah Al Mulk.”

Sumber:nuursyifa.blogspot.com