nuffnang adds

Wednesday, 4 April 2012

kematian



Kita lahir ke bumi dengan tangisan dan kita mati pun diiringi dengan tangisan. Begitulah perumpamaan yang menunjukkan begitu hampir kematian itu terhadap hidup seseorang. Mati itu adalah pasti. Menjempot kita tidak pernah cepat dan tidak akan sesekali lambat menjempot kita walaupon hanya sesaat! Igatlah bahawa izrail tidak pernah cuti dalam melakukan tugasnya.jika diperintahkan oleh allah,seminit lagi pon dia boleh mengambil nyawa kita. Jika kita berbicara pasal kematian,pastinya akan membuat darah gemuruh orang naik kerana kematian adalah destinasi terakhir hidup kita sebagai orang islam sebelum ditentukan amalan kita. Firman allah swt:: Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan yang sebenarnya dan hanya kepada Kamilah, kamu dikembalikan. (Al Anbiya` : 35).jika kita meninggalkan dunia ini,maka akan terputuslah semua kenikmatan-kenikmatan yang dulu kita banggakan dan rasa di dunia melainkan 3perkara yang tidak terputus iaitu :      
               1) ILMU YANG BERMANFAAT 
               2) DOA ANAK-ANAK YANG SOLEh
               3) ILMU YANG BERMANFAAT
Oleh yang demikian,bersediakah kita untuk menghadapi hari kematian??rasulallah yang tidak ada dosa it upon,beribadah kepada allah sehingga kaki baginda bengkak-bengkak,,tapi kita???kaki bengkak mungkin kerana bersukan… kasihanilah ibubapa kita yang penat mendidik kita.. pastinya mereka ingin kita membesar menjadi anak2 yang soleh yang mendoakan kesejahteraan mereka nanti di alam sana. Teringat aku bila dengar lagu raihan..tentang 5perkara
1)  Muda sebelom tua
2)  Kaya sebelom miskin
3)  Hidup sebelom mati
4)  Lapang sebelum sempit
5)  Sihat sebelum sakit
Jadi,gunakanlah masa dan usia kita di jalan yang diredhai allah kerana masa dan usia kita yang berlalu tidak akan dipulangkan kepada kita..beringatlah bersama wahai sahabat sekalian..kalau rasulallah pon rasa yang teramat sakit sewaktu menghadapi sakaratulmaut,inikan pula kita yang terlalu banyak melakukan kesilapan.semoga allah sentiasa menerima ibadah kita.aminnn..





No comments:

Post a Comment