nuffnang adds

Wednesday, 18 April 2012

diet!!!!

setiap orang diberi bahagian masing-masing dan rezeki yang telah ditetapkan allah sejak kita dalam kandungan lagi..ada manusia yang tinggi,rendah,gemok,berisi,kurus...itulah kehidupan yang penoh dengan variasi..namun,kita tidak dapat menafikan hakikat dunia yang hanya ingin melihat benda yang cantik..itu adalah fakta dan hakikat...tanya sape saje kat dunia pon,mereka pasti suka tengok sesuatu yang cantik dan indah kerana itu adalah fitrah dan lumrah.berbalik ada tajuk kat atas tadi tu,ermmm..diet...diet ni bukanlah bermaksud tak makan pape...giler ke xmakan langsung...hahahaha...sekarang ni aku tnga try xmakan nasi n start joging for every evening kat stadium uum tu haa....mule2,aku rase mcam terpaksa jgak,tapi bila pikir balik..aku kna pandang dari sudut yang positif kerana takkan ada langkah terakhir kalau tak ada langkah pertama..so,alhamdulilah...sekarang ni aku da 4hari tak makan nasi...aku hanya makan buah-buahan dan mee lakasa sebagai lauk aku..aku tak nak la berubah secara drastik...tapi yang penting berkekalan sampai nampak perubahan..semua yang manis itu bermula dengan kepahitan kan..xpe..selagi boleh..aku cuba...okk..sekarang ni ada beberapa tips diet yang aku dapat dari sumber pembacaan aku....

1) jangan sesekali memandang remeh pada sarapan kerana sarapan memberi anda tenaga untuk                 memulakan  hari anda.jika anda tidak sarapan,mnyebabkan anda akan mengambil mkanan yang lebih banyak sewaktu makan tengahhari.
2) Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi
3) jangan mkan makanan yang berat ketika anda mahu tidur kerana mkanan itu mengambil masa yang lama untuk sepenohnya hadam..sebaiknya,minumlah susu...
4)  jangan sesekali mengambil pil langsing. jika mahu pon,pastikan mendapatkan nasihat doktor. kerana,bila anda makan pil pelangsing,memang tak dapat nafikan anda akan kurus sekelip mata tapi bila anda berhenti mengambil pil itu,berat anda akan naik dengan mendadak.
5) jngan makan buah-buahan sahaja kerana kita menggunakan tenaga yang banyak..jadi,bila makan buah-buahan,xdapat menggantikan tenaga yang kita dah gunakan..

6) makanlah berpandukan tenaga yang kita gunakan mengikut kategori misalnya buruh yang memerlukan tenaga lebih banyak dari surirumah...
7) makan mengikut piramid makanan

2 comments: