nuffnang adds

Friday, 13 September 2013

tidak ada yang sempurna

Tidak ada manusia yang sempurna.sungguh.waima ibubapa kita.semua orang berpotensi melakukan salah,silap dan kecurangan pada diri,tapi apa yang membezakan kita ialah sejauh mana salah dan silap yang kita lakukan akan menentukan kita pada masa depan. Jangan takut untuk mencuba.kerana kita tidak akan tahu apa yang jadi dalam hidup kita melainkan kita mencuba.tak perlu takut untuk menjadi berbeza kerana perbezaan itu akan membuatkan hidup kita lebih sempurna.
            Jangan memandang dosa orang seolah-olah mereka akan ke neraka dan jangan pandang pahala sendiri seolah-olah kita akan ke syurga. Selalu audit diri sendiri. Perbaiki kelemahan dan tingkatkan kelebihan agar kita selalu yakin menongkah hidup. Allah tidak pernah menjanjikan hidup ini akan indah selamanya..tapi allah janji yang DIA akan ada bersama kita selagi kita bersamaNYA. Indah? Cubalah..ubahlah.. letakkan pengharapan kita pada DIA..sepenuhnya.          
            Apabila kita merasa melakukan dosa,cepat-cepatlah berubah kerana pintu taubat allah itu luas. Jngan kerana ungkapan “allah menerima taubat hambaNYA bila-bila masa” menyebabkan kita melengah-lengahkan taubat kita. Kerana allah itu sifatnya memang penyayang.sungguh kaya sifat sayangNYA.tapi jngan kerana sayangNYA yang kaya itu menyebabkan kita bermain takdir denganNYA.
                        “Ohhh..esok ada hari lagi..aku taubat esok je lah”
“allah maha penyayang..kalau aku buat dosa hari ni.esok boleh taubat.mesti dia ampunkan dosa aku”
..kita selalu kata begitu bukan? Kita selalu terjerat dengan bisikan hati kita.selalu tunduk pada nafsu amarah kita.Mungkin kita juga lupa yang mati itu akan datang  bila2 masa..ingatkah kita pada kisah firauan? Bagaimana cara dia mati? Firauan juga sempat mengucap sewaktu nak mati..tapi adakah allah menerima syahadahnya? Sesungguhnya..allah tidak menerima taubat orang yang dilakukan saat-saat akhir sedangkan hatinya masih kufur!

Berubahlah.cubalah.pecahkan tembok halangan yang ada.tidak ada insane yang berdosa yang tak ada masa depan dan tidak ada insane suci yang tidak melakukan.dosa.kita manusia.kita hamba allah.dan kita sama –sama pendosa..rintihlah.pohonlah.seribu dosa kita datang minta ampun dari DIA sejuta maaf DIA bagi.satu hadis pernah mnyebut “kita datang kepada allah dengan merangkak,allah datang kepada kita dengan berlari”..lihatlah betapa sayangnya DIA pada kita. Sedangkan permintaan iblis yang durjana itu pon allah kabulkan permintaanya,inikan pula permintaan kita.sungguh.berubah itu payah permulaannya..tapi di akhirnya kemanisan itu tidak terbatas rasanya.sebelum semua nikmat diambil,sebelum mata terpejam,datanglah pada ya rabb..sebelum hari kita bertemuNYA tanpa membawa sebarang amal..nauzubillah.



Saturday, 15 June 2013

Memory is still there.. always be there

Yeahh.. memory is always be there. how fast we run, how depth we breath.. memory is still there. I still remember the time when I enter the matric(kmj) on 2010..i was feel so comfort, so blessed and thye most wonderful things happen in my life because I have so much close friend there. plus the location is so near from my house.. about half an hour.. my parents also came to see me at weekends..how happy I am that time.. there is  so much memory there. that I’m created and happen just coincidently. I love for every single moment there. From my hostel, my cafĂ©, my practicum class, and all of the things in KMJ.. i love it. i miss it. The best moment I ever had is all about my close friends and my practicum. There made me to be myself. Yeah! That we called friends. I still remember, the first time I enter the class,H34..there were only 4 boys over 28 girls in that class..can you imagine..ohhh.. how shame I am on that time.. HAHAHA..the girls  always said that I so arrogant,, but actually I’m so shy to them..=,=.. till the time when we enter the second semester,, our relationship became more stronger, and much close. The one of the memories that still bear in my mind is we hang out together.. bbq, play “baling selipar’,”musang”,”baling belon”..and much more..yeahh.. That time I feel that so happy likely I’m with family. how I appreciated the moment that God let to me for a moment.. even till now, I’m still laughing n keep laughing when watching all the videos and all the pictures that still in my storage. Yes. I miss all of the things. I miss all the moments. They were successfully make me being myself and make my world like mind. too much i think when im try to tell all about our moment. and i think there are not enough time for me to write all of the things that happen between us. and one more interesting moment i want to share is every one of us has our own title that given by among us. for me example. they were called me mr.hot and kepoh. why?? because im very talkative! and that is fact. HAHAHAHA..i think the factor that we can get along among us is because of we share the same hobby which is like and very love picture and snap. #camwhore..HAHA..can you imagine guys that every place or event that we have,actually we take about 60 pictures. and its minimum!.HAHA.. yes..we love pictures.much and much. HAHA..But I realize that time running so fast and all of the things and moment just a memory. Yes. Just a memory. But the memory still there. Now I realize all of the people and my friends is the precious gift from GOD to me. Even we can’t see and meet as before,but the ukhuwah is till jannah. In sha allah. Ukhuwah fillan Abadan abada. And I love them in the name of allah.



















Monday, 10 June 2013

TENTANG 3 HAL

Ada 3 hal dalam hidup yang tidak akan kembali :
1. Waktu
2. Kata-kata
3. Kesempatan.

Ada 3 hal yang dapat menghancurkan hidup seseorang :
1. Kemarahan
2. Keangkuhan
3. Dendam.

Ada 3 hal yang tidak boleh hilang :
1. Harapan
2. Keikhlasan
3. Kejujuran.

Ada 3 hal yang paling berharga :
1. Kasih Sayang
2. Cinta
3. Kebaikan.

Ada 3 hal dalam hidup yang tidak pernah pasti :
1. Kekayaan
2. Kejayaan
3. Mimpi.

Ada 3 hal yang membentuk watak seseorang :
1. Komitmen
2. Ketulusan
3. Kerja keras.

Ada 3 hal yang membuat kita sukses :
1. Tekad
2. Kemahuan
3. Fokus.

Ada 3 hal yang tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki
2. Umur
3. Jodoh.

Tapi, ada 3 hal dalam hidup yang pasti, yaitu :
1. Tua
2. Sakit
3. Kematian.







Thursday, 16 May 2013

HIKMAH DI SEBALIK YANG TERSURAT


Nabi SAW bersabda : "Semakin besar musibah yang menimpa, maka semakin besarlah ganjaran yang akan diterima. Dan sesungguhnya apabila Allah menyukai sesuatu kaum, Allah akan menguji mereka. Siapa yang redha, akan memperolehi keredhaan Allah, dan barang siapa yang murka akan beroleh kemurkaan Allah".
[Hadis riwatyatkan oleh Attarmizi dan Ibnu Majah,sial rujuk Soheh jamik Attarmizi : al-Muhaddis al-A’llamah Muhammad Nasiruddin al-Albany]. 


siapa yang tidak pernah di uji hidupnya?
siapa yang tak pernah merasakan kegagalan?
kita semua makhluk allah yang tak pernah terlepas daripada ujianNya.
dan kita bersyukur sebenarnya, sekurag-kurangnya allah masih menyayngi kita
allah beri ujian itu sebagai tanda kasihan DIA pada kita
allah datangkan masalah dan allah datangkan bersam penyelesaiannya juga.



Setiap manusia yang Allah cipta sentiasa akan diberi musibah,ujian atau masalah hidup didunia yang sementara ini.Tipu jika seseorang itu berkata yang dia tidak pernah ditimpa musibah. Setiap orang ada masalahnya tersendiri,Allah uji dengan berbagai-bagai ujian tetapi sebabnya adalah sama. Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri,sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita. Dan kerana sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita,yang mendidik kita supaya jangan mudah putus asa dalam kehidupan yang bagaikan bahtera dilautan yang penuh dengan onak duri,ujian juga dapat mematangkan kita.

Kadang-kadang kita tertanya-tanya, mempersoalkan kepada Allah swt kenapa kita diberi ujian yang berat sebegitu sekali sehingga kita terlupa pada siapa yang perlu kita mengadu segala masalah kita, pada siapa kita harus minta kembali kekuatan kita. Astagfirullah, lemahnya dan rendahnya iman kita. Tidak redha dalam menghadapi ujian yang Allah beri terhadap kita. Jika kita anggap diri kita ditimpa musibah yang besar kita hendaklah ingat bukan kita sahaja yang mengalaminya,mungkin ada sahabat-sahabat kita @ saudara seakidah kita yang lain menghadapi musibah yang sama bahkan lebih teruk atau lebih besar dari kita.

Bukankah,Allah telah berkata dengan jelas di dalam Al-Quran yang Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Allah tahu kita kuat dalam menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujian itu ke atas diri kita. Di sini kita dapat lihat betapa sayang dan kasihnya Allah kepada kita sebagai hambaNya.
Allah menguji seseorang bukan kerana Allah benci kepada kita tetapi percayalah yang Allah sangat kasih kepada kita. Cuma kita sebagai hambaNya tidak pernah hendak bersabar dalam menghadapi ujianNya. Pasti Allah telah aturkan yang terbaik buat kita kerana setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya. Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.

Jadi seharusnya apa yang perlu kita lakukan? berdoalah kepada Allah, Allah lah tempat kembali segala masalah yang sering membelenggu diri kita. Jangan malu untuk merayu-rayu, meminta-minta, memohon-mohon kepada Allah swt.Selalu diingatkan yang Allah tidak pernah jemu mendengar rintihan hambaNya, Allah itu Maha Mendengar.

Dekatkanlah diri kita dengan pencipta kita yang menguasai seluruh alam, yang memegang hati-hati kita. Disamping berdoa perlulah kita berusaha menyelesaikan masalah yang dihadapi. Mungkin ada yang rasa diri mereka tidak kuat hendak hadapinya tetapi cubalah bangun! Usah tewas dengan hasutan syaitan, cari kembali kekuatan kita kerana kekuatan itu ada dalam diri kita masing-masing. Yakin dengan diri, kuatkan azam dan cita-cita. Usah tonjolkan kelemahan kita pada syaitan kerana syaitan tidak pernah berhenti menghasut agar kita lemah-selemahnya.

Jika rasa tidak kuat, carilah sahabat-sahabat yang sentiasa memberi kata-kata semangat kepada kita dan bukan sahabat yang menjatuhkan kita. Itulah pentingnya sahabat kerana kita tidak mungkin bisa hidup berseorangan.

Kita perlu tahu selepas ujian itu selesai, satu lagi ujian akan datang, maka bersedialah dalam menghadapi ujian yang seterusnya. Untung bagi mereka yang selalu diberi ujian tanda Allah swt sayang padanya. Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang sentiasa redha atas ujian dan ketentuan Allah swt. Apa yang ditetapkan untuk kita itulah yang terbaik! :)





Wednesday, 6 March 2013

BERBAIK SANGKA



berbaik sangka ataupun berfkiran positif adalah sifat yang dituntut dalam islam seiring dalam mewujudkan masyarakat yang ukhuwahnya kuat. Tidak dapat dinafkan, zaman serba moden hari ini, kita tak boleh mudah mempercayai orang lain. Namun, itu tak bermakna dengan mudah kita menuding jari kepada orang lain dengan mudah. Berdosa jika kita bersangka buruk kat orang. 

sedangkan dalam sebuah hadis sendiri menyebut “tidak sempurna iman seseorang hamba allah itu jika dia tidak menyayangi saudaranya seperti dia manyayangi dirinya”.
cukup jelas disini bahawa kasih sayang antara manusia itu amat dituntut dalam islam apatah lagi memelihara hubungan dan silaturahim sesame islam. 






lantaran pelbagai insiden berlaku dinihari.
pergaduhan pasal politik sesame bangsa,
pergaduhan pasal harta pusaka sesame keluarga.
subhanallah. Besar sangatkah nilai harta dan kedudukan jika dibandingkan nilai persaudaraan itu?
tidakkah boleh bertolak ansur sedikit demi hubungan persaudaraan itu?
jika kita dapat tahu nilai persaudaraan itu.
satu hadis pernah menyebut
“tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim”

 buruk mcam mana pun perngai seseorang itu, kita sama sekali tidak mempunyai hak dalam menilai dia.
sedangkan  amalam kita sendiri pun dinilai allah. Apalah hak kita menilai amalan orang lain.
muhasabah diri kita. Audit amalan kita.
tiada manusia yang sempurna di dunia ini. Lantaran itu,amalkan sifat  memaafkan dan memberi maaf. Satu sifat yang mulia seperti yang ditunjukkan rasulallah.
bagaimana musuh-musuh islam boleh masuk islam kerana sifat baginda yang tidak pernah bersangka buruk pada orang,tidak menyimpan dendam walaupun baginda sering menjadi bahan cacian.
Bolehkan kita menjadi seperti baginda?
ayuh sahabat! Jadikan rasulallah sebagai model dalam kita mencari syurga allah.




sesungguhnya tidak pernah dan tidak akan ada istilah terlambat dalam islam selagi kita mahu berubah.
semua orang melakukan kesilapan. Tidak ada yang sempurna.
ingatlah balasan allah bagi orang yang memutuskan silaturahim.
semoga kita  bersama-sama dilindungi arash allah.
amin.


Thursday, 21 February 2013

Indahnya Menjadi Seorang HambaNya











Beriman pada qada’ dan qadar adalah salah satu daripada rukun iman dan kita wajib beriman padanya. Bermaksud selepas kita berusaha untuk mendapatkan sesuatu, wajib untuk kita berserah semua urusan pada ALLAH. Kalau ditanya pada kita, siapa sahaja yang nak kan kegagalan. Namun, allah mengetahui yang terbaik untuk kita. Bezanya bila kita berserah pada allah, kita yakin dengan apa yang allah aturkan untuk kita. Gagal ke, Berjaya ke. Itu adalah urusan allah. Tapi hanyalah jika kita setelah berusaha.
jangan cakap takdir mengatakan kita gagal tapi usaha kita, langsung tidak ada.

allah itu maha mengetahui yang terbaik untuk hambaNya. Baik, buruk. Semua sudah di aturkan yang terbaik untuk kita. Yang buruk boleh jadikan pengajaran, yang baik jadikan kenangan. Sememangnya pengalaman itu adalah pengajaran ataupun guru  yang terbaik.






islam sendiri menyebut bahawa BERDOSA jika kita meletakkan sesuatu pengharapan bukan padaNya. Letakkanlah sepenuhnya pengharapan kita padaNya kerana itu lah kemanisan bila kita beriman pada qada’ dan qadar.
cuba audit diri kita.
pernah tak kita bergantung pengharapan pada manusia?





hidup kita memang tidak pernah sunyi daripada masalah. Dan sebenarnya masalah itu sebenarnya mematangkan diri kita. Cuma, kita tak sedar yang allah hantar masalah tu untuk mematangkan diri kita. Dan allah hantar masalah tu sebab nak hambaNYA lebih dekat dengan DIA. Allahuakbar. Baiknya allah dengan kita!
dan kebnyakan dari kita hanya mengatakan pada allah yang kita ada masalah. Cuba kita ubah. Katakan pada masalah, yang kita ada allah. Dengan itu, kita lebih yakin yang allah akan hantar penyelesaian di setiap masalah yang diberi.
berubahlah.



kalau dihutang nikmat allah itu, seluas air di lautan pun tak cukup untuk menghitung berapa banyaknya nikmat allah itu. Cube kita perhatikan. Nikmat kesihatan yang di beri, nikmat masa, nikmat kelapangan. Bangun pagi-pagi kita dah menghirup udara yang nyatanya milik allah. Subhanallah.
berapa lama masa yang kita gunakan dalam sehari untuk ucap syukur pada allah?
allahuakbar. Betapa allah tu maha penyayang.




allah tak pernah jauh daripada kita. Tak pernah tinggalkan kita malah tak pernah leka memerhatikan kita. DIA sentiasa ada. Malah dekat sangat dengan kita.
cuba kita renungkan.
siapa kita dihadapanNYA?
adakah ALLAH menerima ibadah-ibadah kita?
subhanallah. berusahalah agar DIA menerima semua ibadah kita selama ini
kerana tidak ada manusia biasa yang akan terlepas dari ujianNya
positifkanlah diri kita
jika kita tahu hikmah ALLAH ,mmberi ujian itu pada kita,pasti kita menagih ujian-ujian itu semua dari Nya

kASIH SEORANG ABANG








Ok, hari ni tetibe terasa nak ulas filem pulak. Bercakap pasal filem, memang tak dapat dinafikan selera kita semua berbeza-beza. Ada yang suke tengok cerita hantu,cerita lawak dan sebagainya. Tapi kan, aku suka sangat tengok satu cerita ni.
cerita apa? Cerita orang putih.
Charlie St Cloud.


Kenapa aku kata cerita ni best?
sebab cerita ni lain. It’s a different story and movies from others! Cerita ni sebenarnya dah menunjukkan aku pada satu cinta. Cinta seorang abang pada adik die yang tidak berpenghujung. Walaupun die dah tahu adik dia dah mati. Awalnye, agak sukar untuk memahami jalan cerita ini kerana teknik dan garapan yang digunakan sedikit terabur dan samar kerana banyak menggunakan teknik imbasan. Tetapi, sedikit demi sedikit kita dapat memahami cerita ni. 




ni main actor die.
zac efron membawa watak utama sebagai Charlie st. cloud




ok,yang ni adik die,
Charlie tahan sebagai sam st cloud dalam cerita ni

dieorang ni memang rapat sangat hubungan adik beradik dan aku kagum lah. Abang die lebih prefer  main dengan adik die daripada duduk lepak-lepak dengan member die. Abang die masuk pertandingan kapal layar pun dengan adik die. Kagum kan?
cerita ni bermula apabila mereka berdua terlibat dalam kemalangan yang meragut nyawa sam,adik si Charlie. Memang sedih sangat bila die dapat tahu yang adik dia dah meninggal. Dan dalam mase yang sama, die dah berjanji yang dia tidak akan tinggalkan adik dia walau apapun yang berlaku. Sehinggalah adik dia mati, dia dapat melihat adik dia walaupon adik dia dah mati. Semuanya sebab janji tadi. Dan, setiap petang jugak, dia akan bermain baseball dengan adik dia walaupun hujan,ribut walau apa pun yang berlaku. Dia sanggup kerja sebagai pengurus tapak pengebumian dek kerana janji dia pada adik dia. Semua yang dia rasa, dia lalui, dia kongsikan dengan adik dia tanpa rahsia mahupun sangsi. Seolah-olah adik dia hidup. Itu memang cukup mengagumkan. Dan sebagai penonton, aku kagum dengan janji abang dia pada adik dia. Kasih sayang dia tak pernah berkurang walaupun dia dan adik dia di dunia yang berbeza.








ni antara syot menarik yang ada dalam cerita ni.

dan pengakhiran cerita ni bila dia bertemu seorang wanita yang juga terlibat dalam pertandingan kapal layar. Perempuan ini lemas dalam pelayarannya dan menggunakan Charlie untuk menyelamatkan dia kerana Charlie boleh melihat adiknya di alam ghaib. Akhirnya, die melepaskan adik dia ke dunia yang berasingan. dan akhirnya dia jatuh cinta pada perempuan ini dan harus memilih antara cinta hatinya ataupun janji pada adiknya. Memang menyedihkan tetapi die akui dia kena lepaskan sesuatu yang berharga dan dia sayang untuk pergi lebih jauh dalam hidup. Adik die pun paham dan akhirnya,dia bahagia bersama wanita pilihannya.


jika dilihat daripada sudut yang berbeza, memang seronok cerita ini sebab abang dan adik tu. Hubungan mereka sangat akrab. Sangat rapat. Macam kawan-kawan. Walaupun jarak usia yang jauh, tapi abang die ni sangat sayang kat adik dia.
hakikatnya, lain orang, lain cara mereka tunjukkan rasa sayangnya. Jangan cepat menilai kasih sayang orang tu. Well, klau memang kita rasa seronok disayangi, kita juga akan rasa seronok menyayangi orang.
hiduplah dengan cinta.
PEACE.